onsdag 30 juni 2010

Genialiteten av Riksarkivet

Jag har velat byta efternamn jättelänge. Johansson är inte det mest spännande eller unika, och jag har länge funderat på att byta till mammas efternamn Östman. Efter separationen mellan henne och pappa känns det dock som att det skulle kunna bli lite känsligt, så en dag när jag väntade på pendeln hem ringde jag och pratade lite med mormor och frågade vad hennes flicknamn var. Och det var Aspholm, vilket jag blev otroligt glad över! Superfint tycker jag.
Amanda Aspholm är mer minnesvärt än Amanda Johansson. Dessuom finns det ingen Amanda Aspholm i Sverige jämfört med 233st Amanda Johansson. Efternamnet Aspholm har färre träffar på eniro än Amanda Johansson har.

När man ska byta efternamn som ligger längre bak än ens föräldrars namn måste man göra det via PRV, Patent- och Registreringsverket. För att få byta till ett existerande namn måste minst två efterföljande generationer ha haft det namnet i släkten de senaste fyra generationerna. Och man måste bevisa detta genom att beställa ett utdrag ur kyrkobok/födelse- och dopbok från Riksarkivet. Jag pratade med mormor, fick reda på var och när hon och hennes pappa föddes och beställde uppgifter för hennes pappa. Och idag fick jag utdraget! :)

Det visar när min mormors far, Jonas Albert Aspholm föddes, och vad hans föräldrar hette. Jag har idag beställt utdrag för mormor och mamma också, för att visa att jag är släkt med Albert Aspholm. Och via skatteverket har jag beställt ett personbevis för mig där mamma och pappa står med för att visa att jag är släkt med dem.
Jag har inte råd att genomföra namnbytet förrän jag fått min sommarjobbslön, det kostar 1800kr (plus kostnad för nytt körkort och dylikt), men lika bra att fixa sånt här nu när jag inte har bättre saker för mig :)
Jättehäftigt att man kan få fram såna här uppgifter på bara födelsedatum (jag visste inte fyra sista siffrorna i personnumret), namn och födelseort. Jag ska kopiera och ge en kopia av allt till mormor, hon blev jätteglad när jag ringde henne och sa att jag fått fram papper för hennes pappa, och hon tycker att det är jätteroligt att jag för vidare hennes flicknamn inom släkten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar