onsdag 9 juni 2010

Sprutbyte för narkomaner

Igår/Idag skriver SvD om att Moderterna lyckades rösta igenom en återremiss i frågan om sprutbyte för Stockhols sprutnarkomaner istället för att komma fram till ett beslut med de andra partierna. Alla andra partier är för sprutbyte men Moderaterna med Filippa Reinfeldt i spetsen tycker att "–Oppositionen och de allianspartier som vill genomdriva ett sprutbytesförsök är svaret skyldig till alla de frågetecken och oklarheter som kom upp till ytan under flera timmars diskussion i fullmäktige. De kan helt enkelt inte svara på ett stort antal viktiga frågor".
Personligen tycker jag att ju snabbare man kan få ut rena sprutor till missbrukare desto bättre! Ju fler personer som kanske slipper hepatit eller hiv desto bättre! Och det finns inget sätt att se om det funkar på förutom att försöka. För att inte tala om att risken för att en icke-narkoman smittas också blir mindre. Till och med IOGT-NTO anser att "Om det nu inte finns ett vetenskapligt stöd för det här, varför då testa en icke-åtgärd på narkotikamissbrukare? Ett sådant här program kostar en hel del pengar, jag tycker att de pengarna borde användas till narkomanvård istället", vilket är högst förvånande. Man tycker att en organisation som IOGT-NTO borde ha kunskap om hur missbruk fungerar, bara för att man får en ren nål betyder de inte att man helt plötsligt börjar knarka eller knarkar mer. Och bara för att man har en smutsig nål betyder det inte att man tänker "hmm.. ingen ren nål.. då väntar jag tills jag fått tag i en ren nål innan jag får mitt nästa fix". En ren nål betyder att man inte riskerar sjukdomar på samma sätt och det kanske dessutom kan väcka eftertanke.
Jag undrar hur många människor som har hunnit smittas med HIV eller hepatit under tiden Moderaterna och IOGT-NTO svamlat på. Och jag undrar hur folk resonerar egentligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar