tisdag 29 juni 2010

Olidlig hetta

Det är sjukt varmt ute. Jag är norrlänning, jag kan hantera kyla, ge mig -40. men 30 plusgrader tar kål på mig!
Mina växter verkar tycka om det i alla fall! Katterna not so much.Tänkte lägga upp lite bilder för att visa vad jag gror på balkongen! :)


Såhär lummig är balkongen just nu. Närmast odlar jag solrosor, dom börjar bli rätt höga nu men jag tror de har ett tag kvar än innan de blommar. Bakom stolen odlar jag tomater och paprika, och i balkonglådan lite krasse.


Här är de omtalade tomatplantorna. Körsbärtomater, en röd och en gul sort. Samt röda paprikor (den plantan syns inte här, tomaterna tar över)


Här är en solros jag hoppas kommer att blomma medan jag är hemma i sommar. Vore väldans trist om de började blomma i mitten av juli när jag åker och slutar i mitten av augusti när jag kommer hem. Just den här plantan är en 'Ring of Fire' har jag för mig. Har några 'Italian white' och några 'Earthwalker' också.


Här har vi en Bacopa, jag bestämde mig för att placera den i en ampel för att fixa lite grönt på fler nivåer på den lilla balkongen istället för att ha allt på golvet.


Här har vi en slingerkrasse! Jag var lite inne på att skaffa en klematis men det skulle behövas en sån enorm kruka så valde detta fina, ätbara alternativ istället. Det passade bra eftersom jag har lite ät-tema med tomaterna och paprikan också.


Dessa blommor har jag förlagt namnet på. Men de är fina ;)


Här har vi lite jordgubbsplantor! Lär väl inte bli jordgubbar på dem förrän i vinter nån gång men blir intressant att se.


Inte en växt men ger ett väldigt trevligt pling-plong ljud som dämpar min längtan efter en trädgård med en Shishi Odoshi (aka deer chaser, se bild nedan) litegrann.



Det är inte lätt att vara katt när det är såhär varmt! Stackarna ligger utslagna i stort sett hela dagen, men tar igen under natten då de springer omkring oavbrutet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar