fredag 2 juli 2010

Leva i sann MP-anda

Från MP:s hemsida:
Vår politik baseras på tre solidariteter:
- solidaritet med djur, natur och det ekologiska systemet
- solidaritet med kommande generationer
- solidaritet med världens alla människor

Vissa personer behöver en religion, behöver något övernaturligt att tro på för att förstå hur världen kan fungera på ett så bra sätt som den gör. Min religion är biologi, min religion är Darwins lära om evolutionen. Det gör mig till en väldigt bra miljöpartist, miljöpartiets politik är det närmsta en "religion" jag kommer, för jag tror inte på något övernaturligt, jag tror att världen ser ut som den gör för att den konstant utvecklas. Och för att världen ska kunna utvecklas måste vi som lever här ta hand om jorden, tänka på djuren, naturen och alla andra människor.

Med det sagt kan jag berätta att jag tog med min ena katt, Nemi, till veterinären idag och vaccinerade henne. Trots att hon är en innekatt tycker jag att det är onödigt att chansa på att hon inte kommer att få en sjukdom. Faktum är att vi människor drar med oss en massa farliga grejer in genom att det fastnar på våra skor, och jag skulle inte kunna leva med mig själv om jag visste att min älskade kmisse (ja det ska stå kmisse) dog för att jag var snål eller lat och inte vaccinerade henne.
Nemi:


Mo vägrade att komma ut från under sängen när vi skulle sticka till veterinären. Han har alltid varit rädd när han blivit placerad i en bur, kanske har nåt med hans tidigaste tid att göra (läs mer om det längre ner i inlägget). Jag fick ut honom och han scratched 'the living shit' out of me, så han fick fly tillbaka under sängen. När jag kom till veterinären berättade jag varför jag kom med bara en katt och frågade om han kunde komma hem till mig och vaccinera Mo, och det gick bra, så på måndag blir han också vaccinerad, Mr Fancy-pants!
Nemi behöver inte vaccineras igen förrän om tre år, få se om Mo måste vaccineras nästa år igen eller om det blir tre år till nästa gång för honom med!
Mo:



Jag måste faktiskt erkänna en sak. Men för att inte verka som en person med dubbelmoral måste jag berätta om min syn på bibeln: Bibeln för mig är ungefär samma sak som myter om grekiska gudar, eller fabler. Det är små berättelser som ofta har någon sorts moraliska värderingar, men det är ingen bokstavlig sanning i dem. Det fanns kanske en snubbe som hette Jesus nån gång, men han var inte en gud, för det finns inget sådant.

Så, med det utrett måste jag erkänna att Mo egentligen heter Moses. Detta för att han hittades övergiven i ett skjul. Jag tror tiden där i skjulet, han var väldigt undernärd när han hittades och tydligen hade han syskon där som inte hde klarat sig, är grunden till mycket av hans beteende idag. Han vill alltid vara supernära, gärna ligga på bröstkorgen, och det är nog för att han är rädd att lämnas ensam igen. Han fick dock komma till Gumsan, en katt som fått kattungar några veckor tidigare och han växte upp hos henne med en hög 'adoptivsyskon'. Det är rätt enkelt att se varför man tänkte på Moses va?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar