måndag 5 juli 2010

Rättigheten att få ha migrän

Att få ha migrän är en hårt vaktad rättighet som läkare endast delar ut en diagnos per år för. Så är det i alla fall det känns.
Jag har haft migränhuvudvärk sen.. Ja sålänge jag kan minnas. Jag har minnen av hur lukten i den gamla vita forden fick mig att gråta och kräkas av värken i mitt huvud, och hur mamma brukade lägga blöta handdukar på min panna för att försöka lindra smärtan.

De senaste åren har jag gått till en rad läkare och velat ha hjälp med min migränhuvudvärk. De frågar hur det känns när jag har huvudvärk. Molande eller pulserande? Pulserande. Ensidig eller över hela huvudet? Ensidig, höger sida. Värre vid fysisk aktivitet som till exempel att gå i trappor? Ja. Illamående? Ja. Ljudkänslighet? Ja. Ljuskänslighet? Ja. Utlöses av? Skarpt ljus, hård vind, lukter, stress, växling lågtryck/högtryck, sömnbrist.
Kollar man upp migrän är det här precis de symptom som beskrivs, ändå tittar läkarna misstänksamt på mig och säger "Har din huvudvärk blivit utredd?" och när jag svarar nej rekommenderar de Treo/Bamyl koffein mot smärtan. Tack och hej.

Så jag har inte migrän för att mina föräldrar inte tog med mig till en neurolog när jag var fem? Den senaste läkaren tittade på mig som om jag vore dum i huvudet när jag berättade att jag är tvungen att ta Bamyl koffein så ofta att jag fått magproblem, och sen skrev hon ut medicin mot magsyra och skickade hem mig. Inte ett ord om utredning. Jag undrar om de tror att jag är en junkie som vill ha bättre mediciner för att få en kick? Nu har det gått så långt att jag skiter i nån bättre medicin, det enda jag vill är att få bekräftat att jag faktiskt har migrän och att det faktiskt har en förödande inverkan på min vardag. För jag kan inte plugga när jag har migrän, jag kan inte ens borta tänderna, bara ligga i ett mörkt, tyst rum och försöka att inte kräkas i sängen. Och det stjäl otroligt mycket tid från mig, ofantligt mycket.

Nu för jag en dagbok över när mina migränattacker kommer, hur allvarliga de är, hur det gör ont, var det gör ont, vad som utlöste det. När jag fyllt ett papper (kommer nog ta ett par månader) ska jag trycka upp det i ansiktet på en läkare och kräva utredning. Säger de nej så anmäler jag dem till Landstinget för felbehandling, fö jag vet att jag behöver bättre vård än det jag fått hittills.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar