tisdag 6 juli 2010

Vilken typ av grön är du?

GRÖNT kom idag, Miljöpartiet de Grönas medlemstidning alltså. Finns massor av intressanta artiklar, bland annat en om miljösmart godis, intervjuer med Maria Wetterstrand och Peter Eriksson och lite annat smått och gott. Det fanns också ett test med rubriken "Vilken typ av grön är du?". Tolv frågor med tre svarsalternativ att välja mellan. Jag gjorde testet och fick flest B, vilket betydde att jag blev "Världsförbättraren". Såhär lyder beskrivningen av Världsförbättraren:
"Du är en engagerad person. Du ser världen ur ett större perspektiv och hur dina och andras handlingar påverkar den. Du försöker att leva som du lär. Klimatet är en ödesfråga och du är kritisk till världssamfundets slöa hantering av frågan. Du tycker att Sverige ska vara ett föregångsland i klimatarbetet och du tar själv ansvar för att minska din klimatpåverkan. Du oroas av det växande utanförskapet, framför allt bland unga med invandrarbakgrund. Du kämpar för en mer rättvis värld. Förebild: Gustav Fridolin".
Jag kanske ska tillägga att med flest A blev man "Latteliberalen" med förebild Maria Wetterstrand och med flest C blev man "Landsbygdsvisionären" med förebild Peter Eriksson.

Jag tror att det var ett relativt rättvisande resultat. Jag ser det verkligen som att vi måste göra något istället för att bara snacka om hur man kan förbättra saker och sen aldrig komma till skott! Resultatet av klimatmötet i Köpenhamn var skrattretande och om vi inte tar tag i saker kommer det snart att vara för sent att göra något överhuvudtaget. Resultatet av kärnkraftsomröstningen var också kasst, jag tror det fanns en anledning till varför den borgerliga regeringen inte gjorde en folkomröstning av det som senast. Och det finns inget som irriterar mig mer än människor som säger "Vad spelar det för roll om jag källsorterar eller inte? Kina släpper ut miljöfarliga gifter varje dag!". Nej, vi kan inte påverka vad Kina gör just nu, men vi kan påverka vad vi själva gör. Talesättet 'Många bäckar små gör en stor å' är inte ett talesätt för intet. Vi kanske inte själva kan göra enorma förändringar, men om många hjälps åt att göra något kommer det tillslut ge stora resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar