tisdag 18 september 2012

Kortison

Igår påbörjades en tre dagar lång kortisonbehandling i form av kortisondropp. Är meningen att infektioner som pågår i mitt Centrala Nervsystem atm ska minskas eller i bästa fall elimineras. De vanliga biverkningarna man får av kortisondroppet är att man får en skum metallisk smak i munnen, att man blir varm och röd i ansiktet och att man inte kan sova.

Igår började sköterskan med att ta ett gäng blodprover, typ tio rör ungefär, och sen kopplades droppet igång. Det tog ungefär en och en halv timme, jag fick inte nån särskilt konstig smak i munnen och blev inte röd eller varm i ansiktet. Dock sov jag inte särskilt bra i natt, var trött men kunde inte somna. Och jag blev väldigt kall i armen droppet gavs i, antar att de inte tagit fram vätskan och låtit den nå rumstemperatur innan blandningen färdigställdes och kopplades ihop med mig.

Idag gick allt mycket snabbare, tog ungefär en halvtimme att tömma ut påsen i mitt blodsystem men jag blev varm och lite röd i ansiktet samt fick en growse metallisk smak i munnen. Minttuggummi hjälpte inte så mycket som jag hade önskat, men det handlar ju bara om en halv dag det håller i sig ungefär så det är okej.


Jag är väldigt glad att jag inte är spruträdd över huvud taget, för det kommer bli en hel del sånt framöver. Förutom sista kortisonbehandlingen imorgon (för den här gången) kommer jag börja med injektioner av bromsmedicin en gång i veckan framöver. Men mer om det senare. Nu ska jag ge mig ut på kaffirlimebladsjakt i lilla Gnesta. Wish me luck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar