torsdag 10 november 2011

I brist på tillgänglig kostnadsfri utbildning

har jag köpt en kurs. Helt otroligt. Jag är egentligen inte för att man säljer kunskap, men vad ska man göra.
Jag läser just nu en kurs som heter "Trädgårdsdesign Intro" på Trädgårdsakademin.
En del av kursen finner jag lätt skrattretande. Men mest för att jag läst ungefär samma saker på universitet, och då mer ingående. Hur en växt får upp vätska och näringsämnen från marken till exempel. Väldigt förenklat i Trädgårdsakademins test men man får väl ha i åtanke att kursen riktar sig till personer som kanske inte läst samma sak på universitetet.

Nåt som är bättre på Trädgårdsakademins utbildning än på universitetet är att man började med en liten genomgång av latinska termer som används i växters namn. Termen "arvensis" till exempel säger att växten växer på odlad mark. Och när man kollar på var till exempel Åkermynta, Mentha arvensis L. och Åkermolke, Sonchus arvensis L. växer är det inte så svårt att komma ihåg att det latinska växtnamnet innehåller begreppet "arvensis". Att dessa två blommor heter nåt med "åker" på svenska gör det ju inte svårare heller men ibland får man inte hjälp av det svenska namnet.

Men som sagt kostar det. Och jag har en vecka kvar på jobbet så fler Trädgårdsakademi-kurser lär det inte bli inom en snar framtid. Men kul att prova på lite i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar